rain on my parade

“I write because writing is evidence that I am still alive.”
-Aya Kito, One Litre of Tears


friends are loved.

Ereena's

Annisa's

Afrizal's

Yang Tercinta, Eva Aqilah

Izura Shukor's

Kak Baya's

Julia's

Dini's

Kak Ayu's

Karmen's

Izzah's

Yi Wen's

Joyce's

Andrew's

Mora's

Jannah's

Reha's

counter

stay beautiful

© Layout: AmericanRoyalty
Color codes: xoxo
Inspirations: the chemistry skin/hm & paranoid/*éf



PARANOID
illusions



Mujahadah cinta
Monday, December 31, 2012 / 10:30 PM

Assalamualaikum everyone :)
Rasa dah lama sangat2 tak update, agak dah bersawang blog yang takde orang baca ni pun (kan?), aha. Okay, so today I will be writing in both Malay and English simply because I feel that it's easier to do tarbiyyah in Malay. Easier to understand, easier to compare to our own lives, right? All that I'm going to write after this is based on what I think, my own opinion, and only serves as a reminder for anyone that reads this post and also for myself. If I've misspoken or wrote something that brings us farther away from Allah, then forgive me and please correct me. 

I felt like it's a responsibility for me to remind my friends and everyone me about 'love'. I think it's a lie when we say that we've never had ANY feelings towards someone right? But majority of people will say, 'Cinta sebelum kahwin itu HARAM' and hush about it as if it's 'taboo'. Well, let me tell you something, Cinta itu fitrah dari Allah. Cinta tidak haram, tetapi couple itu yang haram. 


Cinta, kalau benar cinta, mesti hendak bersama ke syurgaNya. Apa-apa yang membawa ke nerakaNya, itu bukan cinta.

-Hilal Asyraf

Kenapa couple tu haram? Sebab yang paling common kita pernah dengar adalah sebab couple membawa ke arah zina. Okay, pikirkan. Mesti kalau dah couple, mula la start pangggil Sayang/Abang/Honey & etc kan? Tiap masa kena call, kena sms, kena jumpa. Mesti start jumpa berdua-duaan kan? Nak dating lagi. Then start pegang2 tangan, alasan yang diberi adalah sebab "Biasa la semua couple buat!" padahal tangan lelaki/perempuan yang kamu pegang erat2 tu ajnabi mu! 



Dari Ma’qal bin Yasar r.a.; bahawa Nabi s.a.w. bersabda;
لأَنْ يُطْعَنَ فِي رَأْسِ أَحَدِكُمْ بِمِخْيَطٍ مِنْ حَدِيدٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأَةً لا تَحِلُّ لَهُ
“Jika kepala seseorang dari kamu ditusuk dengan jarum dari besi itu lebih baik baginya dari ia menyentuh seorang wanita yang tidak halal untuknya” (Riwayat Imam at-Thabrani dan al-Baihaqi. Berkata al-Haithami; para perawi hadis ini adalah perawi hadis soheh. Berkata al-Munziri; para perawinya adalah tsiqah Lihat; Faidhal-Qadier, hadis no. 7216).

Then lepas tu mula korang hantar gambar free hair kat boyfriend korang, which then leads to pegang2 and finally, zina. Okay, mesti ada yang terfikir, tapi aku tak buat benda2 tak senonoh tu. Tak pernah buat zina langsung! My dear friends, zina tak bermaksud hanya 'benda' tu. Kita sentiasa lupa zina hati dan zina mata. Diri ni pun sentiasa lupa pasal benda tu. Disebabkan zina hati dan zina mata, disebabkan kita hanya asyik fikir pasal boyfriend/girlfriend yang tak pasti kalau jodoh kita ke tak, kita lupa pada Allah. Kita jadi lalai tentang tanggungjawab kita sebagai hambaNya bila sepatutnya cinta kita hanya pada yang Satu.
I think we all want a 'barakah' marriage right? Where you and your husband/wife both end up in Jannah. But why don't we take actions to seal this possibility? Know this, 


Allah akan kurangkan kemanisan selepas nikah apabila kita melakukan perkara yang hanya halal dilakukan selepas nikah. Meaning that when you do all those things with your boyfriend/girlfriend, no matter if you intent to marry him/her, then Allah will lessen the sweetness after marriage where everything is a first-time between the both of you. If you love someone truly, then separate yourselves from them. Fix yourself first. Focus your love on Allah solely. If that person IS destined to be your match (jodoh), then you'll experience the sweetness of love after marriage. But if he/she isn't, then you won't be ruining another brother/sister's match. 


If I were to be completely honest with you, I do have someone that I like. Ahh, I might sound like a hypocrite to some people because of this. InsyaAllah, I'll fix myself. I write all of this not only to remind other people but for the sake of myself as well. I distance myself from him because I want to love Allah more than anyone else. I can not let these feelings interrupt my love for Allah. 


'Muhajadah itu pahit kerana syurga itu manis'.

-Ain Fatin